Tejbegríz vagy mákos guba?

Tejbegríz vagy mákos guba?

Igazából teljesen mindegy, ízlés dolga. Én a tejbegrízre szavazok, a lényeg viszont az összetevőkön múlik. Az egyikhez tej kell meg gríz, míg a másikhoz mák meg guba. Az eredmény lehet ugyanolyan jó mindkét esetben, ha tudjuk miből mennyit, milyen sorrendben és mennyiségben rakjunk bele az összetevőkből.

Így van ez a lovak képzésében is. Mindegy milyen fajta milyen nemű, van-e rajta fásli. A képen látható lovak egyike msl herélt, a másik lipicai kanca. Nem számít a különbség. A lényeg a tartalom. A tartalmat pedig a lovas érzése, gyakorlati és elméleti tudása adja.

Először fel kell ismerni az alaphelyzetet.

  • Az adott ló hol tart a képzésben, milyen az aktuális mentális állapota, vagyis mit lehet kihozni belőle a napi munkában.

Második a helyzetértékelés alapján a célkitűzések meghatározása. Vagyis mit szeretnék elérni és ebből mi az, ami reálisan megvalósítható a napi munkában.

  • Együttműködés
  • Önhordás
  • A ló összeszedetté tétele
  • Lendület fejlesztés

Harmadik a rendelkezésre álló eszközök számba vétele. Mik ezek?

  • Belső elengedettség kialakítása
  • Külső elengedettség
  • A ló egyenesre állítása
  • Oldalirányú hajlítások
  • Előre lovaglás
  • Egyensúly megtalálása
  • Ütem szabályozása
  • Állkapocs mobilizálása
  • Munka földről
  • Munka nyeregből
  • Farat be
  • Vállat be
  • Vagy inkább combra való engedés?

Honnan tudjuk, hogy melyik eszközhöz nyúljunk?

Van egy általános irányelv, amit az idomítási skálák jelölnek. Érdemes ezt követni, a következő feltétellel mely szerint “a szabály, hogy nincs szabály”. A sorrend sosem fix.

Lehet, hogy egyik nap az ütemmel kell kezdeni, míg a másik nap pont a helyes egyensúly kialakításán kell fáradoznunk, hogy helyre álljon az ütem. Az is lehet, hogy aznap csak combra való engedéseket végzünk, lépés-ügetés vágta átmenetekkel vegyítve. Másnap lehet, hogy féloldalazás és farat be gyakorlatok sorozata segít minket a céljainkhoz.

 

Írta: Szirtes Bence
Lókiképző, a Nemzeti Lovasakadémia lovas oktatója
Forrás: Lókiképzés határok nélkül