A mozgókép és a lovak

A mozgókép és a lovak

A ló mozgásfázisait fotográfia segítségével először Eadweard Muybridge1, Étienne-Jules Marey, Ottomar Anschütz sorozatai, valamint kevesen tudják, hogy a magyar történelmi festészet kiemelkedő alakjának, Székely Bertalannak tanulmányai2 örökítették meg. Céljuk a mozgás fázisaira bontása.

Műveik rendkívüli jelentőségűek abból a szempontból, hogy megnyitották a kaput a ló vágta mozgásának tudományos vizsgálatához. Székely, Muybridge3, Marey és Anschütz nyomán a 19. századi ábrázolásokban, a ló levegőben történő mozgásának 3 fajtáját különböztethetjük meg: ugrás, a vágtaugrás lebegő fázisa, amikor mind a négy láb nyújtva van és a vágtaugrás lebegő fázisa, amikor a lábak nincsenek nyújtva. A tévedést, miszerint a levegőben nincs kinyújtott négy láb a vágtában, főleg a fotótörténészek hangoztatják. Viszont Muybridge képein ilyen pozíció tényleg nincs. (Ennek az az oka, hogy campagne jármódokat örökített meg).

Eadweard Muybridge, Vágtató ló, 1878–79, collotype print

Ezek a korai felvételek azért is nagyon érdekesek, mert tulajdonképpen a ló (más állatok mellett) inspirálta az embert, hogy mozgó képben, filmben is kezdjen el gondolkodni. Ez a gondolkodás pedig máig ható és teljesen átszövi a mai ember mindennapi életét, miközben észre sem veszi annak különösségét.

 

Az animáció és az abból kialakult film (mozgó kép) maga is tulajdonképpen olyan, mint egy állat (animal – animatio). Az állat (anima) maga a lélek megjelenése, a ló pedig így a lélek képe. Amikor lovas portréról beszélünk és mozgókép formájában (például digitális videó), mint állati-ról, az alkotás folyamatáról elsősorban mint élőről, és mint állatról is gondolkodhatunk. Továbbmenve, mozgóképpel (szerintem most itt mindegy, hogy hagyományos film vagy anyagtalan digitális) készült alkotások tulajdonképpen függetlenül a tartalmuktól, Edward Muybridge után, mind az állatokat idézik, ezek a filmek is lovakról készült mozgó portrék leszármazottjai.

Dr. Veszely Beáta

 

Jegyzetek

1 Eadweard Muybridge, Horses and other animals in motion, Dover Publications, 1985

2 Beke László, Peternák Miklós, Szőke Annamária (Szerk.), Székely Bertalan mozgástanulmányai, Magyar Képzőművészeti Főiskola és Balassi Kiadó, Budapest, 1992

3 http://maimanohaz.blog.hu/2014/10/21/muybridge_lofotoinak_tortenete, 2014